tiistai 14. lokakuuta 2014

Sukunimi?

Meille on jokseenkin ollut selvää, mitä tapahtuu sukunimelle, kun TAHDON on kirkossa sanottu. Tämä siis tarkoittaisi, että minä vaihdan sukunimeni, kuten edelleenkin yleisintä on. Välillä kuitenkin pohdin, että miksei voitaisi olla nykyaikaisia ja tehdä poikkeusta tähän juuttuneeseen tapaan. Vaihtoehtojahan on monia! Täytyy kuitenkin myöntää, että sen verran vanhoillinen olen, että haluan ehdottomasti sukunimen yhdistävän minua ja sulhoa, joten sama sukunimi molemmille!

Minun sukunimeni on TODELLA yleinen ja tämän vuoksi minulla ei sen suurempia "tunnesiteitä" siihen ole. En ole koskaan ajatellut, että tästä nimestähän en koskaan luovu. Se ei myöskään suuremmin määrittele kuka minä olen tai mihin minä kuulun.

Mutta toisinaan pohdin, haluanko todellla ottaa sulhon sukunimen omakseni. Tämän taustalla taitaa kyteä ikävä fakta, että en koe aina kuuluvani heidän perheeseensä tai koen olevani täysin erilainen heidän kanssaan. Palaan kuitenkin aina ajatukseen, että en minä heidän perheeseensä kuuluisi sen enempää kuin nyttenkään, vaan perustan oman perheen yhdessä sulhoni kanssa ja satumme jakamaan saman sukunimen hänen vanhempiensa kanssa.

Meillä kun ei vielä ole lapsia tai vastaavia tilanteita pohdittavana, niin tämä on tosiaankin kiinni vain meistä kahdesta. Ei tarvitse miettiä, mikä on "fiksuinta" tai mitä seuraamuksia päätöksellämme on.

Mitä vaihtoehtoja meillä sitten on? 

1. Me voimme valita tämän yleisimmän tavan. Minä siis vaihtaisin sukunimeni sulhon sukunimeen.

2. Sulho jollain ihmeen keinolla suostuisi ottamaan minun sukunimeni. Ei muuten ole innostunut tästä ajatuksesta.. 

3. Yhdysnimi, valitettavasti tämä ei kuitenkaan ole meille vaihtoehto. Kaksi -nen päätteistä nimeä ei vain kuullosta kovin hyvältä yhdessä. Ovat myös melko pitkät nimet, joten siinä olisikin varsinainen nimihirviö :D

4. Arpoisimme sukunimen hatusta. Kuulin tämän idean yhdeltä kaveriltani. He siis ovat tosissaan hattuun laittaneet molempien sukunimet ja arponeet! Tästäkään idesta sulho ei innostunut. :D

5. Valitsisimme meille täysin uuden sukunimen. Tästä emme ole juurikaan keskustelleet. Toisaalta idea kiehtoo minua, mutta toisaalta kuulostaa hassulta. Vaihtaisimme yhtäkkiä nimeen, joka on jossain vaiheessa ollut osana jommankumman sukua. En todellakan tiedä, miksi tämä tuntuu mielestäni hassulta idealta, joten sen tarkemmin en osaa tunnetta kuvailla. Mahtaisikohan sulho tälle idealle lämmetä? :)









Miten te olette ratkaisseet sukunimi "kiistat"?


















Tämäkin liittyy nimenvaihtoon, mutta hieman eri kantilta. Minua on suuresti mietityttänyt, voinko lähteä vanhalla nimellä olevalla passilla häämatkalle, jos vaihdan vihkimispäivänä nimeni.. Lähdemme häämatkalle häistä seuraavalla viikolla, joten uutta passia en ehdi saamaan. Tämäkin asia varmasti varmistuisi, kun poliisilaitokselle ottaisi yhteyttä, mutta jos teidän lukijoiden keskuudessa on joku minua fiksumpi, niin saa kertoa! :) Olemme jo häämatkan varanneet ja tietysti se on tehty vanhalla nimelläni. Tällöin minulla siis olisi kaikkia asiakirjat ja matkanvaraus tehtynä vanhalla nimellä. Vai onko asia niin, että en todellakaan pysty matkustamaan, jos nimeni menen vaihtamaan jo vihkimisen yhteydessä. Tällöin vaihtoehtoni on tehdä nimenmuutos maistraattiin vasta häämatkan jälkeen. Eihän tämä toki mikään mahdottomuus ole ja eihän vieraat tiedä, mihin tulokseen olemme päätyneet, mutta olisihan se hienoa tehdä mahdollinen nimenmuutos jo tuolloin varsinaisena juhlapäivänä. :)

Kuvat: Google

Emmi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Moikka,

ilahdun paljon kommenteista! Ne auttavat minua kehittämään blogiani sekä varmasti avartavat silmiäni, kiitos jo etukäteen. :)